Werk
"Het wekken van het verlangen is wellicht de belangrijkste, didactische opgave voor de godsdienstpedagogie".
(Dr. J. Van Der Vloet, Meegaan om te zien, 132)
Sinds 2003 werk ik als docent in het middelbaar onderwijs op het Christelijk Lyceum Veenendaal. Behalve het vak godsdienst/levensbeschouwing, geef ik daar ook het schoolexamenvak Geloof Leven Filosofie.
Naast mijn lesgevende taak ben ik rouwbegeleider en train ik leerlingen hoe zij zich in kunnen zetten voor conflictbemiddeling, een methode waarbij leerlingen zelf leren onderlinge conflicten op te lossen.
De afgelopen jaren is mijn aandacht steeds meer uitgegaan naar de wijze waarop je als gemeenschap - of dat nu een geloofsgemeenschap of een school is - inclusief kunt zijn. Meer specifiek gaat het mij in de schoolgemeenschap daarbij om aandacht voor seksuele - en genderdiversiteit. Queerpedagogische inzichten, waarbij gekeken wordt naar structuren en ordeningen van het bekende en het vreemde, helpen mij om zicht te krijgen op processen van conceptualisering van normaal/abnormaal en hoe deze bevraagd en uitgedaagd kunnen worden met het oog op het creeeren van een veilig leerklimaat voor iedereen. Leerlingen op een andere manier naar 'het vreemde, onbekende' leren kijken, kan een positieve bijdrage leveren aan het tegengaan van pesten, buitensluiten en inclusieve groepsvorming.